Aktuelt

Foto: Inger Johnsen

Lokal annonsering gir mer enn bare god reklame

Det er mange måter å bygge merkevare på. En bedrift som har tenkt strategisk når de har bygd opp sin merkevare, er Notar. – Det handler om å være der folket er, og det handler om å legge igjen verdier i lokalsamfunnet, sier Notar-eier Erik Pettersen.

Det er et hav av muligheter innenfor profilering og merkevarebygging.  
– Trendene endrer seg raskere enn noen gang, dermed endrer også de ulike flatene for annonsering seg. Som bedrift er man avhengig av å følge med i timen, og annonsere på de flatene der folk er, sier salgsdirektør i Tidens Krav Catrine Bruvoll.

Bruvoll skryter av Notar, som hele tiden har vært fremoverlent i sitt arbeid med profilering. Pettersen sier det er mange som undervurderer arbeidet med å bygge profil, og kommer med følgende tips til de som skal i gang med å markedsføre egen bedrift: 

– Profilering har alt å si. Vær kreativ, bruk penger på å lage profil, vær opptatt av brukerdata, og styr markedsføringen etter det. Ha korte budskap og relevant innhold – og viktigst; ha kvalitet i alle ledd. Alltid. Det handler ikke om å ha mest penger eller flest ansatte, det handler om å være flinkest med det du har.

Lokalt fokus
Notar har valgt å bruke mer penger på annonsering her enn andre steder i landet.
– Det er flere grunner til det, viktigst er den at vi ønsker å legge noe igjen i lokalsamfunnet. Det er viktig at vi tar vare på, og heier frem, bedrifter og lag på Nordmøre. Gjennom å være sponsor er vi med på å utvikle regionen.

Notar er stolt sponsor til KBK, og skryter av dugnadsånden på Nordmøre.
– Nordmøringen er kreativ og fremoverlent. Det er en sterk dugnadsånd, som gjør at vi får til mye. Det viser seg gang etter gang. KBK står som et godt eksempel på hva vi får til dersom vi går sammen. KBK i Eliteserien kan sammenlignes med Island i EM. Det er ingen rike onkler som styrer klubben, det er Nordmøre sitt lag, sier Pettersen.

– Lokalsamfunnet her er avhengig av beslutningstakere som er med på laget. Det gir synergier langt ut over det enkelte idrettslag eller det arrangementet som sponses. Det gjør at folk trives, blir boende og videre skaper verdier for seg selv og samfunnet rundt dem.

Både Bruvoll og Pettersen er stolte over at nordmøringene er bevisste på å bruke hverandre.
– Vi må huske at de store aktørene ikke tar samfunnsansvar. Lokale bedrifter er med og sponser lokalsamfunnet. Vi må støtte handelsnæringen, det er det som er viktig. Der har alle store bedriftene på Nordmøre et ansvar.

Sterk tilknytning og stor tro på regionen
Notar har ikke bare lokale eiere og hovedkontoret sitt i Kristiansund, men de er gode på å bruke byen og regionen så mye som mulig. De tar, blant annet, stadig med seg forretningsforbindelser til Kristiansund framfor å møte de i Oslo.  

– Nordmøre har et stort potensiale. Vi må bli flinkere til å markedsføre alt det fantastiske vi har her, og ikke minst tenke nytt – hva vi med enkle grep kan gjøre for at regionen vår blir et naturlig stoppested for de utallige turistene som reiser til Norge for å oppleve rå natur og gode råvarer, avslutter Pettersen.  

Les også:
Mer fra Vi som elsker Nordmøre:

Deltakere

KNN
Bedriftspartner
Operaen i Kristiansund
Amfi
Nordmøre Revisjon
Sunndals næringsselskap
SpareBank 1 Nordvest
Tidens Krav
Vestbase
Kruse Larsen
NEAS
Nordea
Gjensidige