Aktuelt

Foto: Fotograf Engvig

– Symbolet på hva samarbeid kan gjøre

Med hele Nordmøre som tilskuer har Kristiansund Ballklubb (KBK) ikke bare skapt store øyeblikk på fotballbanen, men også i lokalsamfunnet. – Det er ingenting som samler Nordmøre som fotballen, sier Rune Edøy i Tidens Krav.

For Tidens Krav er KBK et landslag. Ifølge sportsjournalisten som har fulgt fotballen på Nordmøre tett siden 1995, er det hele reisen til laget som gjør at tårene av og til triller og hjertet slår noen ekstra slag.

– Den reisen det har vært, alle de historiene man får være en del av, det gjør at man av og til mister alle hemninger og tipper over fra å være journalist til å bli patriot, sier Edøy.

Tidens Krav har alltid hatt et stort hjerte for fotballen
Før i tiden hadde de lokal dekning med folk som satt på Kongens Plass og fikk telefoner inn om hvem som hadde scoret. Det ble et samlingspunkt der folk møttes for å høre resultatet. «Tidens Kravs resultatservice» er et begrep mange fortsatt husker.

– Den enorme fotballinteressen vi ser på Nordmøre, er mye takket være en lokalavis som har dekket idretten slik de har gjort, i papir- og nettavis, på radio og via streaming. Det har vært med å bidra til at Nordmøre har fått øynene opp for fotballen. Spesielt gøy er det å se hvor mange damer som har blitt bitt av KBK-basillen, sier daglig leder i KBK, Kjetil Thorsen.

Det er ingen tvil om at entusiasmen og engasjementet når KBK spiller kamp er ganske unikt.
– Rundt 10 prosent av befolkningen på Nordmøre er på stadion, og mange sitter hjemme og følger med på TV-skjermen eller får med seg kampen via Rune Edøy på radio. Det er rett og slett helt fantastisk, sier Thorsen.

– Som lokalavis er vår oppgave enkel og svært viktig; å gjenspeile lokalsamfunnet. Vi gjør det fordi vi syns det er viktig, det innebærer å skrive om både opp- og nedturer, sier Edøy.

Et lag for alle 
Sportsjournalisten nøler ikke når han sier at en viktig brikke i suksesshistorien er daglig leder Kjetil Thorsen, som med bøttevis av engasjement og pågangsmot har jobbet målrettet med å bygge merkevaren KBK og «laget for lidenskap». 

Nøkkelen til at KBK har blitt et lag for alle, mener Edøy ligger i verdiene klubben representerer.
– Det er raushet og folkelighet fra start til slutt. Det er ingen tvil om at KBK går inn i historiebøkene som et solid eksempel på hva man kan oppnå hvis man samarbeider mot et felles mål.

Les også:
Mer fra Vi som elsker Nordmøre:

Deltakere

KNN
Bedriftspartner
Operaen i Kristiansund
Amfi
Nordmøre Revisjon
Sunndals næringsselskap
SpareBank 1 Nordvest
Tidens Krav
Vestbase
Kruse Larsen
NEAS
Nordea
Gjensidige